Werken volgens het KISS-principe, wat is dat nu weer? Weinig sensueels, vrees ik. Maar wel een sleutel tot efficiënt en snel werken.

Veel mensen hebben de neiging om, als iets belangrijk is, daar steeds meer woorden aan te weiden.
Vaak met als onbedoeld resultaat dat de boodschap steeds onduidelijker wordt, of dat de luisteraar halverwege het verhaal al is afgehaakt.

Ook bij presentaties, verkoopgesprekken en in offertes zie je regelmatig een oerwoud van woorden, die niets toevoegen aan de kern, maar juist voor ruis zorgen.

In dat geval is het handig om jezelf het KISS-principe eigen te maken.

KISS is een Engels acroniem (een afkorting die als woord wordt uitgesproken) met een duidelijke opdracht, al is de exacte bewoording op meerdere manieren in te vullen:

  • Keep It Simple, Stupid!
  • Keep It Short & Simple!
  • Keep It Simple & Straightforward!

De boodschap is duidelijk; het is beter om zaken zo eenvoudig mogelijk te verwoorden.

Dit houdt focus op de kern en voorkomt veel misverstanden, interpretatieverschillen en irritaties.KISS

Het KISS-principe is afkomstig uit de jaren 70, toen computerprogrammeurs hun code (programmaregels) klein moesten houden in verband met de beperkte schijfruimte. En omdat een lange code nogal eens voor tegenstrijdige commando’s en onbetrouwbare software zorgde.

Later, eind vorige eeuw, raakte het KISS-principe bij managers in gebruik, om complexe modellen of enorme datastromen op simpele en overzichtelijke wijze te kunnen presenteren.

En nog steeds weten marketeers en salesmensen dat de boodschap alleen overkomt als je niet te veel tegelijk wil vertellen. Hoe griezelig offerteschrijvers het weglaten ook vinden, een KISS-offerte scoort beter dan een bla-bla-verhaal.
“Less is more!”
Het is vaak moeilijk om je hier aan te houden, maar werpt zeker vruchten af!